'Stress en toch een goede nacht'

Facebook

Onweer in je hoofd

Eigenlijk is het niet zo vreemd. Als je tot ’s avonds laat druk en gespannen bent, kun je niet verwachten dat je meteen in slaap valt zodra je in bed stapt. En dat terwijl je juist dan je slaap hard nodig hebt om weerbaar te zijn tegen de stress van alledag. Tijd voor ontspanning, ’s nachts én overdag. Zonder overdrijven kunnen we gerust stellen dat slapen van levensbelang is. We kunnen langer zonder eten dan zonder slaap. Tijdens de diepe slaap worden onder andere eiwitten opgebouwd en hormonen aangemaakt. Deze zijn van belang voor het herstel van weefselbeschadigingen aan bijvoorbeeld huid en spieren. Ook het immuunsysteem krijgt een boost. En door te dromen verwerkt en ordent ons brein bovendien alle opgedane indrukken en emoties. Kortom, we hebben onze nachtrust hard nodig om te herstellen en ons op te laden voor de volgende dag.

Nervositeit? Spanning? Slaapmoeilijkheden?

Een keertje doorzakken of een paar dagen wat minder slapen, dat is niet zo’n probleem. Maar duren de slapeloze nachten langer, dan ga je dat overdag ongetwijfeld merken. Je kunt je moeilijker concentreren, je wordt vergeetachtig en humeurig en je WEERSTAND holt achteruit. Op lange termijn ben je vatbaarder voor DEPRESSIES en ANGSTSTOORNISSEN.

Welterusten

Maar ja, zeg dat maar eens tegen iemand die al de hele week schaapjes ligt te tellen. Van de stress kom je dan al helemaal niet meer in slaap. En bij die stress zit nu vaak net het probleem: omdat we overdag zo druk zijn, komen we te weinig aan ontspanning toe en kunnen lichaam en geest zich niet overgeven aan de slaap. En daardoor zijn we overdag extra prikkelbaar, vermoeid én gestrest. Zo ontstaat een vicieuze cirkel die lastig te doorbreken is.

Rust in je hoofd

Dat je steeds uit je slaap wordt gehaald door je baby, daar helpt geen yoga tegen. Maar als je de slaap niet kunt vatten vanwege alle to-do lijstjes die nog door je hoofd spoken of door spanningen thuis of op je werk, dan is het zinvoller om dat aan te pakken. Stress en spanningen overdag hebben onherroepelijk een weerslag op de nachtrust. De oplossing zit dan ook in het creëren van meer rust in je hoofd.

Stress en toch uitgeslapen

Neem de tijd voor jezelf en laat je lichaam en geest ont-stressen tijdens een massagebehandeling door een gerenommeerde massagetherapeut. De meest gehoorde opmerking in mijn eigen praktijk is dat men zo heerlijk geslapen heeft na een behandeling.  Het is een bijeffect dat nu eenmaal een prettige uitwerking heeft . De positieve variant van ‘collateral damage’.