Infrarood Sauna

ter ondersteuning van uw welbevinden

zitbank 140cm breed
rustgevend uitzicht op het bos

De zon is de grootste bron van infraroodstraling op aarde. Tijdens een warme zomerdag ervaren we de weldaad van de zonnestralen op onze huid. Zonder die warmtestraling zou er geen leven op onze planeet mogelijk zijn. Een infraroodcabine werkt vergelijkbaar als deze verwarmende zonnestralen, u ervaart volop positieve energie!
De infraroodstralen, opgewekt door saunalampen, slagen er in ons lichaam op te warmen zónder de omgevingslucht te verwarmen, in tegenstelling tot een klassieke sauna.

Sinds de jaren 60 wordt infraroodstraling gebruikt als ‘therapeutische’ warmte door de medische wetenschap. Baby’s in de couveuse worden erdoor op temperatuur gehouden, het wordt gebruikt door fysiotherapeuten om spierletsels te genezen en door schoonheidsexperts voor beautybehandelingen.
Infraroodstralers van een infraroodcabine verwarmen u van binnenuit en hebben daardoor een betere dieptewerking dan een traditionele sauna. Klinische studies tonen aan dat infraroodwarmte verlichtend werkt bij spier- en gewrichtspijnen. Doordat u in een infraroodcabine ook flink transpireert raakt u tot wel 7 keer meer afvalstoffen kwijt. U reinigt u uw lichaam en verbetert de weerstand.

Veelal wordt het golflengtegebied van 780 nm tot 10 micrometer aangeduid met nabij-infrarood, van 10 tot 30 µm met middel-infrarood, van 30 µm tot 300 µm met ver-infrarood en van 300 µm tot 1 mm met sub-millimetergebied. Infrarood betekent ‘onder het rood’, omdat de frequentie van infraroodstraling iets lager ligt dan die van het rood.
bron: Wikipedia

Verlichting van Fibromyalgie, gewrichtspijn zoals artritis en pijnlijke spieren 
De infraroodgolven dringen diep in de spieren door voor langdurige pijnverlichting. Bovendien resulteert in patiënten met reumatoïde artritis, met behulp van een infraroodsauna, een korte termijn verbetering met betrekking tot pijn en stijfheid en vermindering van vermoeidheid. Bij veelvuldig gebruik is een trend zichtbaar naar gunstige langetermijneffecten.
zie ook: Sauna als waardevol klinisch hulpmiddel voor cardiovasculaire, autoimmune, intoxicant geïnduceerde en andere chronische gezondheidsproblemen

Merkbaar strakkere huid
Door het gebruik van een sauna wordt de huid gereinigd. Als gevolg daarvan verbetert de elasticiteit en vermindert de spanning, wat met name zichtbaar is in het gelaat.

Verbeterde bloedcirculatie
Verwijding van de kleine bloedvaten brengt meer bloed dichter bij het oppervlak van de huid en verbetert ook de bloedsomloop in de ledematen terwijl de bloeddruk afneemt. Het effect op de bloeddruk is tijdelijk, maar medisch onderzoek toont aan dat regelmatig saunabaden de bloeddruk van een persoon op de lange duur blijvend helpt te verlagen.

Ondersteunt mensen met chronisch vermoeidheidssyndroom
kleinschalig onderzoek over de effecten van de warmtetherapie met behulp van een infrarood sauna op CVS, het chronisch vermoeidheidssyndroom

Ontspanning & beter slapen
Na een saunasessie, zeker in combinatie met een massage, slapen de meeste mensen beter in, slapen dieper en slapen langer door.

Ontgifting en lichaamsreiniging
Ontgiften of detoxen is een gebruikte term voor het reinigen van het lichaam van afvalstoffen of gifstoffen. Zweten is een natuurlijke manier om af te komen van schadelijke gifstoffen en ons lichaam door de huid te reinigen. De infrarood stralen dringen diep door onder de huid en helpen zo het lichaam te ontdoen van gifstoffen.

Hulp bij gewichtsverlies
Tijdens een sauna sessie warmt ons lichaam op en gaat het aan de slag om die warmte af te voeren. Je gaat zweten om af te koelen en dit proces kost energie. Dat betekent dat je moeiteloos calorieën verbrandt en afvalstoffen kwijt raakt. (detox) Je zit lekker relaxed en comfortabel en intussen is je lijf hard aan het werk. Je hartslag versnelt en je bloeddoorstroming wordt gestimuleerd, alsof je actief bezig bent Volgens Journal of the American Medical Association kan een saunasessie tussen 300 en 700 calorieën verbranden. Zoals ook Dr Oz. uitlegde in de Oprah-show. 

Ter aanvulling op cardiovasculaire training
Finse onderzoekers hebben gemeld dat het regelmatige gebruik van een sauna helpt de bloedvaten in een gezondere toestand te houden. Bloedvaten worden meer elastisch en buigzamer door regelmatige verwijding en samentrekking door het proces van herhaaldelijke verwarming en koeling van het lichaam.

Hoe warm wordt een infrarood sauna?
Het verschilt per cabine wat de maximum temperatuur is. U stapt de cabine binnen als deze een temperatuur van ongeveer 30 à 35 graden heeft. Door de werking van de lampen loopt de temperatuur op tot de maximum ingestelde waarde. Dit is standaard 50, maar als u er de voorkeur aan geeft kan het tot 60 graden.

Note:
Als u twijfels heeft of gebruik van een sauna in uw geval een contra-indicatie is, neem dan contact op met uw arts. Mogelijke contra-indicaties zijn verwondingen, implantaten, zwangerschap, overgevoeligheid voor hitte, hemofilie patiënten of anderszins vatbaar voor bloeden, chronische condities die het vermogen tot zweten beinvloeden (neurologische aandoeningen), koorts en hoge leeftijd.